Friday, March 7, 2008

hikmah disebalik pensyariatan 'had 100 sebatan & rejam shingga mati'

Firman Allah :
' pezina perempuan dan pezina lelaki, sebatlah masing2 dari keduanya dan janganlah rasa belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu utk (menjalankan) agama (hukum) ALLAH, jika kamu beriman kepada ALLAH dan hari kemudian; dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sebahagian org2 yang beriman.' [surah an-nisa': ayat 2]


sesungguhnya segala hukum yg diturunkan oleh Allah pasti mempunyai hikmah dan kebaikan di sebalik hukum2 tersebut.. sebagai contoh, hukum had keatas pezina.
Allah telah mensyariatkan hukum hudud '100 sebatan keatas pezina ghair muhsin (belum berkahwin dan 'rejam sehingga mati' keatas pezina muhsin (sudah berkahwin).

ramai yg tidak mengetahui bahawa pensyariatan ini punya hikmah yg tersembunyi..

" badan manusia akan mengeluarkan sel2 darah putih atau antibiotik yang dapat melawan penyakit dan sel2 ini terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dgn sum2 tulang manusia". orang yg belum berkahwin akan dapat mengeluarkan beribu2 sel ini, manakala org yg sudah berkahwin hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari. ini kerana sel2 lain akan hilang setelah suami isteri bersetubuh.

sekilas pandang, sekali baca.. 'statement' diatas nampak seperti tidak punya hubung kait dgn hukum had ni.. tapi...

tahukah anda apbla sebatan 100 kali dikenakan keatas pezina yg belum berkahwin, dan sebatan itu pada dikenakan bahagian belakang, suatu amaran tentang kesakitan sebatan itu akan membuatkan penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat melawan virus HIV.
sebaliknya jika bg pezina yg telah berkahwin, walaupun disebat 100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja. oleh itu, hanya dengan hukuman rejam sampai mati sahaja yg dapat melawan virus HIV. disamping itu, ia juga sebagai satu peringatan kepada sluruh umat agar takut utk melakukan perkara terlarang tersebut..

wallahua'lam bissawab..

11 comments:

far east said...

Ya ukhti....zina e2 banyak sebenarnya...izann,cube elakkan fi hazal 'asri.....

mat_api said...

Betul 2....
I support ur article.I think not all realize that n they think 'HUDUD' not suitable at this time..They totally wrong..We not jz talk without evidence.isn't it??
whatever I hope our country can make hukum HUDUD...

TAKBIR!!!!!

Pls:ur blogspot have more colour n exciting...can u teach me how to do that???hehe
I'm jz joking..see u again

Khairil_usim said...

SALAM.. ambo sokong kalu negara kito wat hukum hudud....tapi dalam blog guardiskaizen ni,smuanya menarik.... k gud luck..

inazarina said...

salam..
Bgs lah blog awk, cara awk nie sesuai dguna kn utk dakwah zaman skrg...sy sokong 100% hudud djln jn d ngr kte..Terus kan usaha Dakwah Anda...

Takbir...

azianiza said...

salam..
WOW!! menarik lah ko punye blog. tak boring nak baca... nak ilmu pun ada.. nak menyanyi pun ada..
teruskan pengisian..
chayok!!!!...

Irshadiah Addiniah said...

zina3x...samer2 kte cube elakkn..tahniah sbb dpt hslkn keje2 dakwah cmni..

wangs said...

satu topik yg menarik telah anda kemukakan. topik ini amat sesuai untuk diperkatakn pd ari ini..terbitkan banyak lg artikel untk suppot tajuk anda ini. ini merupakan satu dakwah yang murni. tahniah and syabas................

mestika_87 said...

salam.. betullah tu.. setiap apa yang Allah larang pasti ada hikmahnya...

w.i.s.d.O.m said...

komen la perang hamra al-asad 2 plak ek.. tq..

suhaini said...

kupasan disebalik rahsia. klu baca benda-benda camni bes gak. banyak rahsia yang belum kita tahu dalam islam. sama-sama la menjadi pengkaji...

amani said...

salam cantik blog..teruslan usaha lagi...chaiyok...